2016-08-18

ZAMEK w OŚWIĘCIMIU






~~ S L A J D Y ~~




Najstarsze, udokumentowane korzenie historii wzgórza zamkowego sięgają XI w. Wówczas to, istniała osada rolnicza złożona z kilku chat. Na przełomie XI i XII wieku znaczna część osady uległa spaleniu. Po tym pożarze został ulokowany na wzgórzu gród. Pierwsze źródłowe zapiski o nim sięgają roku 1179, kiedy to nastąpiło wyłączenie kasztelanii oświęcimskiej spod jurysdykcji krakowskiej i przekazanie jej we władanie książąt opolsko-raciborskich. Książę krakowski Kazimierz Sprawiedliwy nadał kasztelanię oświęcimską swojemu bratankowi, Mieszkowi Plątonogiemu księciu opolskiemu, z przeznaczeniem dla jego syna Kazimierza. Źródła podają, że książę Kazimierz I przebudował i umocnił zamek w Oświęcimiu. Z okresu panowania tego władcy zachowały się ślady najstarszego muru ziemno – drewnianego otaczającego wzgórze zamkowe.
1241 roku gród oświęcimski został zniszczony przez Tatarów. Książę opolsko – raciborski, Mieszko II Otyły, odbudował zamek oraz częściowo otoczył wzgórze zamkowe murem obronnym.
Na początku XIV wieku Oświęcim stał się stolicą nowo utworzonego księstwa oświęcimskiego, a pierwszym piastowskim księciem, który zamieszkał w zamku był Władysław, syn Mieszka I cieszyńskiego. W tym okresie zamkiem zarządzał starosta jednak opieka nad zamkiem leżała w kompetencjach burgrabiego. W 1416 r. funkcję tą sprawował Jan Sycz. Za uzbrojenie zamku odpowiadał puszkarz –według źródeł jednym z takich urzędników był Jan z Oświęcimia. Zamek oświęcimski największą świetność przeżywał za panowania księcia Kazimierza: „…Otoczony był Sołą na kształt fosy, nad którą książęcy młyn wodny ciągle był w ruchu…”
Ostatnim z linii Piastów oświęcimskich był książę Jan IV, który w 1454 r. sprzedał księstwo oświęcimskie królowi Kazimierzowi Jagiellończykowi za 50 tysięcy groszy szerokich praskich. Od tej chwili zamkiem oświęcimskim zarządzali starostowie królewscy.

WIEŻA  ZAMKOWA





Wieża  gotycka obronna pochodzi z XIII wieku. Grubość ścian wieży u podstawy wynosi około 4 metrów, wysokość wieży mierzona ponad poziom najstarszej części muru ma 1,7 metra.
Widok z wieży  na Oświęcim i Sołę jest rewelacyjny.
















24 komentarze:

  1. Piękne widoki. Przypominam sobie, widziałem to na własne oczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko kiedy tam byłam to był bardzo niski poziom rzeki a miejscami w ogóle jej nie było. Ale pięknie tam jest.

      Usuń
  2. ... warto zobaczyć ... gratuluję ... pięknie ... pozdrawiam ... :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W Oświęcimiu byłam tylko, szkoda, że nie odwiedziłam zamku. Może następnym razem uda mi się na dłużej zostać w tym mieście.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejne miasto do odwiedzenia.
    Zapisuję w zeszycie.
    Przepiękne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki,
      pozdrawiam Moniko :)

      Usuń
  5. Piękne zdjęcia z wieży zamkowej.
    Na zamek jeszcze nie dotarłam, więc muszę nadrobić zaległości.
    Dziękuję za podpowiedź i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam i również serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Piekne widoki Jolu. :) .
    Pozdrawiam. :) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawy. A my chyba do Książ zawitamy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w świętokrzyskie nie zajrzycie czasami?

      Usuń
  8. Ależ piękne widoki. Miło popatrzeć. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piekne i urocze miejsce pozdrawiam w niedzielę

    OdpowiedzUsuń
  10. Jolu. Po prostu fociłem i filmowałem. Nic specjalnego nie wymyślałem. Ale dziękuję. Bądź zdrowa.

    Fotki bardzo dobrej jakości. Po prostu kwintesencja lata. W Oświęcimiu raz byłem służbowo. Po surowiec polistyren w fabryce chemicznej. Spaliśmy w hotelu Unia Oświęcim. Miasta nie znam zupełnie. Pamiętam tylko, że były wtedy straszne upały i woda była zakręcona między 6 rano a 22 wieczorem :) A autem skryliśmy się w lesie. ja zwsze prawie wpisy kojarzę z jakimiś wspomnieniami. Już tak mam. Bądź zdrowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja mam rodzinę w Oświęcimiu i to miasto jest mi bliskie.
      Pozdrawiam Vojtku

      Usuń
  11. Byłam w Oświęcimiu, ale zwiedzałam coś zupełnie innego, o wiele smutniejszego.
    W ogóle nie przypominam sobie tego zamku.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam rodzinę w Oświęcimiu i jeżdżę tam od dziecka. Nigdy nie byłam w Obozie, nie mogę takich miejsc oglądać.
      Oświęcim, a szczególnie jego otoczenie jest urocze.
      Pozdrawiam Aniu

      Usuń
  12. Faktycznie, widoki są przepiękne i historia też bardzo ciekawa. Tylko ten zamek, jak na zamek dla mnie jest bardzo skromny.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, taki nie zamkowy, ha,ha,ha....
      Pozdrawiam JaGo serdecznie

      Usuń