Źródełko Biruty




Źródełko Biruty bije w samym sercu Kielc, w jednym z najstarszych parków w Polsce im. Stanisława Staszica u południowego podnóża Wzgórza Zamkowego. Twórcą rzeźby nad Źródełkiem Biruty  "Przysięga Miłości"  jest rzeźbiarz Ryszard Wojciechowski.




Kiedy autor rzeźbiarz usłyszał  legendę o Birucie, ukochanej Marcina Borowicza z 'Syzyfowych prac'
Stefana Żeromskiego, tak mu ona zapadła w sercu, że postanowił ją zilustrować i nazwać. Modelką i muzą rzeźby  "Przysięga Miłości"  jest żona autora, a sama rzeźba powstała na plenerze w Orońsku.
W Kielcach pomnik nad źródełkiem stanął w 1973 roku.
Rzeźba przedstawia siedzącą kobietę, która lewą ręką trzyma w górze szachownicę z figurami i amorkiem z dłonią ułożoną w geście przysięgi.
Wykonana została z pińczowskiego wapienia. Stoi na granitowym cokoliku.
"Przysięga Miłości"  zwana potocznie BIRUTĄ cieszy się ogromną sympatią mieszkańców Kielc

*
Źródełko  Biruty jest również kieleckim miejscem mocy. Niedawno odkryto, że woda ze źródełka ma trzy razy więcej jednostek w radiestezyjnej skali Bovisa niż uważana za doskonałą woda w kieleckich kranach.
Może ma także właściwości uzdrawiające .... kto to wie ?

*
Ja bardzo często jestem w okolicy źródełka i jedno co zauważyłam to fakt, że najwięcej korzystają z uzdrawiającej wody ptaszki i ... pieski. No i pewno dlatego są zdrowiutkie.




To drzewko rośnie nad Źródełkiem Biruty


Komentarze

  1. ... koniecznie wypada korzystać ... by zdrowym jak ptaszki i pieski być ... co na to Sanepid? ... pozwala? ... ale to drzewo piękne ! ... pozdrawiam ... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ta woda dla zdrowotności piesków i ptaszków jest dobra. To krystalicznie czysta woda, ale nie widziałam, żeby ludzie z niej korzystali. No chyba, że robią to w poświacie Księżyca.
      Pozdrawiam serdecznie...:-)

      Usuń
  2. Coś tam słyszałem,
    a dziękuję za szczegóły!

    OdpowiedzUsuń
  3. a wiesz Jolu, że mój pierwszy nick to - biruta-M-liberalka ... pochodził od tego, że podpisywałam się na forach prowokacyjnie "wstrętny liberał" więc stąd ta liberałka, M to od "miła", który to przydomem nadał mi Tomek a sama Biruta, ech, to już przeszłość ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś takiego.....nie wiedziałam o tym
      Pozdrawiam serdecznie...:-)

      Usuń
  4. Ciekawa rzeźba z historią i dobra woda, wcale się nie dziwię, ze miejsce to jest lubiane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę jest super miejsce. Ja lubię kiedy nikogo nie ma - rzadko się to zdarza - wtedy przylatują ptaszki i mogę je sfotografować.
      Pozdrawiam serdecznie:-)

      Usuń
  5. Jolu zawsze mówię ,że w Kielcach jest na czym oko zawiesić::))))Bardzo piękne...Chyba korzystasz z tej wody??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z tej wody nie korzystam, ja tu czatuję na ptaszki z aparatem....
      Pozdrawiam Danusiu ...:-)

      Usuń
  6. super kadry Joluś
    uściski i całuski od nas;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudne jest to zrodelko Joluniu i piekna ma historie. Przesliczne tez drzewko je okrywa przed zwyczajnoscia. Twoje relacje Jolus to wypoczynek i wyciszenie. Potrafisz stworzyc taka aure po mistrzowsku :))
    Przytulam :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpadaj Alenko na odpoczynek, zapraszam bardzo serdecznie...
      Pozdrawiam miło...:-)

      Usuń
  8. Piękna rzeźba! Nie wiedziałam, że Biruta ma swój pomnik. Dzięki za tę podpowiedź.
    Chętnie napiłabym się wody z tego źródełka. Przydałoby mi się więcej mocy... Co z tego jak daleka droga. . .
    Jolu, właśnie wybierałam się do Ciebie, miałam szukać połączenia, patrzę , a tu... komentarz od Ciebie.
    WP wprowadziło od dawna zmiany, nie można np. wpisać linków ani wyrzucić niechcianych itp.
    Pod Twoim dawnym adresem pojawiają się "ćwiczenia na kręgosłup", dlatego zawsze szukam komentarza od Ciebie, by się do Ciebie dostać . Najmilej pozdrawiam i życzę radosnej niedzieli - Krysia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, nie wiem czemu nie chcesz przejść na nowy szablon, uniknęłabyś wielu kłopotów.
      Dziękuję za miłą wizytę.
      Pozdrawiam bardzo cieplutko;-)

      Usuń
  9. No i znowu znalazłaś jakieś cudo w swoim mieście.
    Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyś Kochana przeczytała to co napisałam, to wiedziałabyś, że rzeźba jest w tym miejscu od 1973 roku.
      Ja już kiedyś ją pokazywałam, a to jest przypomnienie.
      Serdeczności ..:-)

      Usuń
  10. Piękne źródełko z rzeźbą, a drzewko nad źródełkiem wygląda też na bardzo zdrowe i piękne. Może ono też czerpie wodę ze źródełka?!
    Bardzo ładne zdjęcia.

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może tak jest, bardzo lubię to źródełko i co jakiś czas je pokazuję.
      Pozdrawiam serdecznie...:-)

      Usuń

Prześlij komentarz